Operational excellence in de bouw – verhoog de klanttevredenheid

Door: STARC op 22 maart 2023 Operational excellence

Het doorlopend verbeteren van de efficiëntie, veiligheid en klanttevredenheid speelt een steeds grotere rol binnen bouwprojecten en aanbestedingstrajecten. De roep om operationeel excellence is dan ook groot. Hierbij wordt de klant centraal gesteld door productiekosten en fouten te verminderen en de kwaliteit van projecten te verhogen.  Met deze aanpak verhoog je de flexibiliteit en betrouwbaarheid van bouwprocessen en kun je beter inspelen op ontwikkelingen binnen de gebouwde omgeving. In dit artikel delen we hoe je operational excellence behaalt om bouwprojecten in één keer goed, tijdig en tegen een competitieve prijs te realiseren.

Operational excellence voor een wendbare bouworganisatie

Bij operational excellence worden processen en systemen gestandaardiseerd om efficiënter te werken, grondstofstromen te optimaliseren, bouwafval te reduceren en kwaliteitscontroles te verbeteren. Gestandaardiseerde processen maken het eenvoudig om resultaten te monitoren en verbeterpunten te identificeren. Zo kunnen bouworganisaties hun processen continu verbeteren en de beste prijs-kwaliteitverhouding garanderen.

Een geïntegreerd datasysteem is hierbij cruciaal. Denk aan BIM, waarbij data wordt ingezet om bouwprocessen te stroomlijnen. Bij BIM is alle informatie inzichtelijk voor alle betrokkenen en spreekt de gehele bouworganisatie dezelfde taal. Het doorvoeren van de operational excellence visie verbetert de samenwerking tussen verschillende partijen, schept heldere verwachtingen en geeft inzicht in de risico’s.

Bouwprocessen optimaliseren met operational excellence

Operational excellence dient verschillende doelen:

  • Kostenefficiënter bouwen. Operational excellence toepassen op complexe bouwprojecten optimaliseert bouwprocessen, verhoogt de productiviteit, reduceert faalkosten en bouwafval;
  • Planning. Bouworganisaties hebben veelal te maken met krappe deadlines. Operational excellence draagt bij aan een tijdige projectoplevering, door processen te stroomlijnen en vertragingen te voorkomen of te beperken;
  • Kwaliteitscontroles. Met operational excellence implementeer je processen en systemen om consistente kwaliteitscontroles gedurende het project uit te voeren;
  • Veiligheid. Operational excellence helpt organisaties bij het implementeren en waarborgen van veiligheidsprocedures:
  • Klanttevredenheid. Operational excellence stelt bouworganisaties in staat om projecten tijdig, binnen het budget en volgens de vereiste kwaliteitsnormen op te leveren.

Verhoog de flexibiliteit en betrouwbaarheid van bouwprocessen

Verhoog de flexibiliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie van bouwprocessen om je dienstverlening te verbeteren. Ben je op zoek naar een gestructureerde aanpak en implementatie van operational excellence, maar beschik je niet over de juiste dataspecialist(en)? De consultants van STARC ondersteunen je graag met uiteenlopende vraagstukken over (data)systemen. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen op het gebied van operational excellence? We gaan er graag over met je in gesprek!

Maak kennis met STARC