Data strategie – in 4 stappen naar bruikbare data

Door: STARC op 14 februari 2023 Data strategie

Bouwbedrijven genereren meer data dan ooit tevoren. Toch levert deze data lang niet altijd waardevolle inzichten voor verdere besluitvorming. Uit onderzoek van Autodesk blijkt dat 44% van de bouworganisaties in de Benelux nog geen gebruik maakt van een formele data strategie. Bouworganisaties die wél een data strategie implementeren ervaren grote voordelen: minder veiligheidsincidenten, minder wijzigingen en vertragingen in projecten én een hogere Return-on-Investment. Alle reden dus om met dit thema aan de slag te gaan. We beschrijven hieronder het stappenplan voor een efficiënte data strategie, zodat je nu en in de toekomst kunt rekenen op relevante, betrouwbare en bruikbare data.

Het stappenplan naar een effectieve data strategie

Maar liefst 42% van de bouworganisaties ervaart belemmeringen als het gaat om datamanagement. Data is vaak onvolledig, inconsistent en niet op tijd beschikbaar. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst, is het implementeren van een effectieve data strategie een must. Met datagedreven inzichten kun je geïnformeerde beslissingen maken, obstakels in de operatie blootleggen en nieuwe kansen identificeren. We formuleren vier concrete stappen om data bruikbaar te maken. Het doel van deze strategie: waarde creëren met data.

Stap 1: Stel je datadoelen vast

Waar staat je bedrijf op het gebied van datamanagement? En wat wil je bereiken? Hoe kun je beter inspelen op toekomstige trends in de gebouwde omgeving? De mogelijkheden met data zijn onbegrensd. Je data strategie hangt daarom sterk af van je ambities.

Stap 2: Verbeter de datakwaliteit

Over welke data beschik je al? En welke data is ook écht relevant en bruikbaar? Datakwaliteit is ontzettend belangrijk voor een accurate data strategie. In de meeste gevallen zal data eerst opgeschoond en aangevuld moeten worden voordat je ervan kunt profiteren. Met hoge datakwaliteit wordt actuele, nauwkeurige en volledige data die relevant voor je organisatie is bedoeld.

Stap 3: Analyseer de data

Datakwaliteit alleen is niet voldoende; de data moet ook toegankelijk zijn en op de juiste manier geïnterpreteerd worden. Pas wanneer je de gegevens in een bepaalde context plaatst, kun je waarde creëren en betekenis geven aan je data. In deze stap wordt de bruikbare data geanalyseerd en gevisualiseerd in overzichtelijke rapportages en dashboards. 

Stap 4: Zet de data strategisch in

In deze stap worden de inzichten onder meer ingezet om waardevolle verbanden te ontdekken en zelflerende datamodellen te ontwikkelen om voorspellingen te maken. Op deze manier helpt data om besluitvormingsprocessen efficiënter in te richten, (kosten)efficiënter te bouwen en processen veiliger te maken.

Bouwen aan een digitale toekomst

Van duurzaam bouwen tot het inschatten van je rendabiliteit; je data is meer waard dan je denkt. De consultants van STARC denken graag mee over je data strategie. We ondersteunen je met het ontwikkelen, inrichten en onderhouden van datasystemen om grip op je data te krijgen. Meer weten? Neem contact met ons op via onderstaande button.

Maak kennis met STARC